onsdag 12 december 2012

Visste ni att...? #4 Världen inte går under den 21 december 2012?

Visste ni att: Världen inte går under den 21 december 2012? Väldigt många människor verkar tro på att det ska hända någonting katastrofalt på just detta datum och lever i villfarelsen att de gamla Mayaindianerna skulle ha gjort någon sorts förutsägelse om detta. Detta stämmer inte. Mayaindianerna har räknat fram en väldigt exakt och spännande ”kalender” där de delar in dagar i olika tidscykler. Enligt vår tidsräkning går deras ”långa årscykel” över till ett nytt blad den 21:a (eller den 23:e beroende på vem som räknar) December detta år. Detta händer tydligen vart 5125:e år.

Vad säger då Mayaindianerna om detta då? Enligt expertisen på deras kultur inte så mycket annat än att det är dags att byta blad.. Köpa ny väggkalender liksom. Jag tänker inte gå in på de rena räkenskaperna i deras kalendersystem i denna blogg, det finns att hitta i mina länkar.

Många blandar ihop Aztekernas ”solsten” med Mayakalendern (se länk), men även om Aztekerna hade knasiga idéer om återkommande ”undergångar” så talar deras system inte så mycket om just 2012. Däremot syns den väldigt ofta återbildad på internet som varandes ”The Mayan Calendar”

Det finns idag vuxna människor som tror att Mayaindianerna har förutsett världens undergång till den 21/12-2012. Själv tänker jag vänta på min julklapp från Göteborg då jag hoppas få kalendern från Pennygångens Livs för 2013!

Läs mer på wiki HÄR!

Aztec vs. Mayan calender! 

Inga kommentarer: