måndag 5 juli 2010

Mycket snack i liten verkstad Del 4

Finns det medium som inte bluffar? Medium som på fullaste allvar tror att deras förmågor är på riktigt? Kan man tro att man kommunicerar med andar utan att faktiskt göra det?

Nu verkar det ju som att kommunikationen med andevärlden inte är så enkel alltid. De verkar ha en förkärlek till att vara extremt otydliga med vad de vill. De förmedlar uppenbarligen mer bilder och känslor än att tala i klarspråk. Kan det vara så att vissa medium har märkt att om man förmedlar vissa allmängiltiga beskrivningar eller känslor, så reagerar många av deras ”klienter” positivt? Medierna själva kanske tror att det som de förmedlar kommer ifrån andevärlden och inte från deras egen fantasi. Och får de sedan ofta får in ”träffar” hos ”klienterna” då skulle då detta bekräfta att de har rätt? En sorts omedveten cold reading där de inte förstår att den specifika informationen de tror sig vidarebefordra egentligen ”skapas” i ”klientens” eget huvud.
Det finns exempel på före detta medium som efter hand kommit på att de egentligen kunde säga nästan vad som helst till sina ”klienter”. Då de trodde att mediet talade med andarna så köpte de det mesta och tolkade in specifik information från dessa utsagor.

Är de då ”bedragare” även om de inte förstår det själva? Det kan man ju förstås diskutera, men jag har för egen del väldigt svårt att tro att de skulle vara helt omedvetna om sitt ”fuskande” hur gärna de än vill tro att det är på riktigt.

Jag fick precis bilden av en jordgubbe för min inre syn, det måste vara min bortgångna farmor som vill att jag ska äta glass!

Inga kommentarer: