söndag 4 juli 2010

Mycket snack i liten verkstad Del 3

I mina två tidigare bloggavsnitt har jag belyst fenomenet med personer som säger sig kunna kommunicera med andarna från avlidna personer, så kallade ”medium”. Denna gång tänkte jag skriva lite om anledningen till att dessa medium över huvud taget existerar, nämligen de som söker deras tjänster. Utan ”kunder” skulle deras verksamhet knappas kunna florera.

Vilka är då de som söker sig till medium, spåtanter och dylikt? De är till största majoriteten kvinnor. De är ofta lite osäkra och sökande till sin natur, och har en smått romaniskt bild av det ”mystiska”. Tron på det övernaturliga är på något sätt en självklar del i deras liv. Naturvetenskap och kunskaper inom fysik och vetenskap i övrigt saknas inte sällan helt, och befinner sig långt ned på listan över intressanta kunskapsområden. Detta i kombination med ett visst mått okritiskt tänkande gör de väldigt mottagliga för utsagor och löften från personer som ”arbetar” inom den övernaturliga sektorn.

”Vad är det för fel med att tro på sånt då?” frågar sig gemene man då. Det är inget fel alls. Det är upp till var och en att tro på precis vad de själva vill. Problemet uppstår när medium och dylika utnyttjar dessa personers ”godtrogenhet” och till och med tar betalt för det.

En annan stor aspekt som spär på intresset av det övernaturliga är det oförtjänt stora utrymme det får i massmedia. Jag tänker då främst på de okritiska tv-program som visas i mindre nogaräknade kanaler. Ofta får medium fritt sprida sina ”läror” i tv-rutan utan att någon ifrågasätter deras framfart. Klippning och editering av programmen får det dessutom ofta att framstå som om deras förmågor skulle vara på något sätt ”äkta”. Sökande personer ser dessa program och tror att de får bekräftelse för att deras ”tro” på det övernaturliga skulle vara rätt och riktig. Det visas ju på TV!!

I mina samtal med ”troende” personer anser de ofta att de har ett ”öppet sinne” och anklagar mig för att ha en torr och låst världsbild. Jag brukar då fråga dem vad som skulle få dem att ändra på sin egen världsbild. Till exempel ”Vad skulle få dig att sluta tro på andar och spöken?”. Oftast har de inget bra svar på den frågan, utan ”vill” fortsätta tro. De är inte det minsta mottagliga för mina argument och förklaringar. De förstår ofta inte ens vad jag talar om när jag försöker förklara ur ett naturvetenskapligt perspektiv. Jag påpekar då att de faktiskt inte alls har ett ”öppet sinne”. Jag däremot vet precis vad som skulle kunna ändra min inställning till det övernaturliga: Vetenskapliga undersökningar som gör det troligt att fenomenet existerar. Det skulle jag tycka vore helt fantastiskt! Men fram tills den dagen söker jag förklaringar av upplevda övernaturligheter i verkligheten.

Reality Rules!

Inga kommentarer: