tisdag 14 augusti 2012

En histora om elektronisk musik i min värld. Hårdvara & Mjukvara del 2:

Nu börjar den här historien närma sig 1990 med stormsteg. Jag hade ju experimenterat med de flesta hemdatorer som jag kunde lägga vantarna på. Alla Sinclar-burkar, C-64an, C-128an, och typ alla Amigor. Dessutom hade jag tillgång till en Yamaha CX5M under en period. Dock var Atarin min musikdator alla kategorier under denna period. Jag kan dock inte säga att jag ”míssade” hela Tracker-scenen. Jag var mycket imponerad av hur man kunde få så ut så mycket ur dessa datorer på bara 4 kanaler med skruttiga 8-bitars samplingar. Lekte lite med trackers på C-64 och på Amigan, men blev aldrig fast där. Jag hoppade typ över den scenen. Eller kanske mer korrekt, stod lite vid sidan av. Jag gjorde ju musik på mitt sätt. Mitt lite svåra och komplicerade tillvägagångssätt tilltalade mig mer. Fan vet varför?

Yamaha CX5M
Som ni alla vet (som var med på den här tiden) dök det ju upp en ny dator på marknaden under tiden allt detta pågick... Enter: PC!!!! Min vana trogen tog jag ju och klämde på de här burkarna också, men märkte ju på en gång att de inte var mycket att ha när det gällde att göra musik. Så jag höll kvar vid min trogna Atari ett tag till. PC:n fick jag ha till andra saker.

Nu utvecklades ju saker på ett lite konstigt sätt.. Hemdatorerna fasades ut och försvann rätt fort från marknaden. PC:n tog över våra skrivbord. Men det här var ju knasigt, jag vill ju inte ha datorn på skrivbordet.. Jag vill ha den i studion!!! (helst i ett 19”-rack under mixerbordet).

Det dök upp lite DOS-baserade sequencerprogram till PC:n men inget av dem tilltalade mig speciellt mycket. Som en räddare i nöden tog Steinberg tag i det sjunkande skeppet och släppte Cubase för Windows!!!! (Förlåt alla Macisar! Jag har ingen koll på den delen av det här. No offence.)PC-utvecklingen tog ju fart som tusan och snart var de kralliga nog att tillfredsställa mina behov. Jag behövde dock någonting bättre än min gamla 4-spårsporta att spela in min musik på jag grävde djupt ned i plånkan och köpte en Roland VS-880. En 8-kanalers digital hårddiskporta/mixer. Strax efter köpte jag en liten MC-303a... Det roliga var att jag bara använde 303:ans sequencer och 880:an för att göra mina flesta ZKH-låtar (trance/techno). Ingen dator inblandad! 
Roland VS-880

Roland MC-303


Cubase 2.8 för Windows
Men nu hade ju plötsligen PC-burkarna blivit så muskulösa att de pallade med att spela in och ljud i realtid. Det var dags att uppdatera sig igen... Skaffa en burk med en krallig Pentium-processor och massa minne och ett tufft ljudkort bara! Sagt och gjort.. Cubase Audio it was.. och sedan vidare via Cubase VST 3.5 till Cubase SX.

Parallelt med dessa händelser (1997) så släpper Propellerhead Software ett roligt litet program som heter ReBirth. Ett program som emulerar 2 st TB-303or, en TR-808 och en TR-909a. Tillsammans med lite effekter och en rudimentär mixersektion kunde man peta ihop rätt roliga grejor. Men man var begränsad till maskinernas stegprogrammering så det hela kändes mer som en litet leksak (fast en mycket rolig sådan). Jag gjorde dock en del knorriga 303-slingor som jag sedan plockade in i Cubase.

Propellerhead ReBirth RB-338

År 2000 kom nu en utav de största händelserna så långt när det gällde musikmjukvara i mitt liv. Propellerhead släpper Reason 1.0!!! Jag var helt såld!! Det var som en mjukvaruversion av en rackmonterad hårdvarustudio, komplett med sladdar och allt!!! Detta i sällskap av en midisequencer! Man skapade sina virtuella instrument och effekter i ett 19”-rack på skärmen, trycker på TAB för att vända racken och kommer åt sladdarna på baksidan. Allt går att koppla till nästan allting annat. Både audiosignaler och virtuella CV-signaler (Control Voltage). Precis som i en riktig hårdvarustudio. Som standard kopplade burkarna in sig automatiskt till rätt (oftast) anslutningar. Mycket praktiskt.


Propellerhead Reason (detta är förvisso version 4, men ändå)

Reason version 1.0 hade ett 14 kanalers mixerbord (som kunde slavkopplas till ytterligare en 14 kanalsdito), med 4 effect sends/returns och 2 enkla EQ-kanaler. En virtuell analogsynth (subrtaktiv ljudsyntes) med 2 oscillatorer (Subtractor). En sampleplayer (NN-19). En trummaskin (ReDrum) som spelar upp samplingar med en stegbaserad inbyggd sequencer. Diverse effektmoduler (Delay, Reverb, Chorus, Distortion, Phaser, Compressor, EQ). En stegbaserad fristående sequencer modul (Matrix). Och slutligen en modul för att spela upp REX-filer (Dr. Rex). En REX-fil är en ljud fil skapad med programmet ReCycle (också från Propellerhead) där man delat in en ljudloop i sina rytmiska beståndsdelar och kan sedan spelas upp i varierande tempo, stuvas om etc. Mycket användbart.

Reason utvecklades mycket över de kommande åren. Nya moduler och förbättringar introducerades för varje ny version. År 2004 färdigställde jag mitt första album (8kHz Mono – Monochromator) nästan helt i Reason 2.5. Nedan beskriver jag arbetsprocessen:

8kHz Mono - Monocromator (PROCD001 - 2004)
Jag komponerade och arrangerade låtarna uteslutande med Reasons inbyggda instrument, men använder också rätt mycket samplingar (basljud, trummor, effektljud osv.) När sedan musiken till en låt börjar bli klar så renderade jag ned den i de avsnitt som skulle ha sång (tex. Vers1+2, Refräng1+brygga osv). Sedan öppnade jag ljudfilen i Cool Edit 2000 (som senare utvecklades till Adobe Audition), och spelade in sången som ett eget spår. Jag redigerade sångspåret i Cool Edit (klippte och ändrade fades och sådant), normaliserade och komprimerade efter behov. Detta upprepas i de fall sången skall dubbas.

Cool Edit 2000
Nu öppnade jag en kopia av låten i Reason och spelade in en loop med sångmelodin för detta sångavsnitt. Jag renderade ut sångmelodin till en separat ljudfil (lika lång som sångspåret) med ett lämpligt synthljud. Nu använde jag mig av Analog-X Vocooder (freeware) där jag ladda in de bägge ljudfilerna (Synthspår: Carrier och Sångspår: Modulator). Jag tweekade inställningarna tills det jag tyckte att vocooderdelen lät bra och renderade slutligen ned resultatet som en separat ljudfil.

AnalogX Vocooder
Nu var det dags att mixa sången till resten av låten så jag byter program till Cubase. Jag plockar en ljudfil av den färdigmixade låten (alt. i några instrumentseparerade ljudspår) och petar därefter in ljudfilerna med sången och vocoodern där de skall vara i låten. Jag mixar sången så att det är ca 50/50 av ren sång och vocooder, EQ:ar och lägger på effekter tills jag är nöjd. Jag fixar till låtens intro och slut i de fall det behövs, och kompletterar kanske med lite mer effektljud där jag tycker det är lämpligt.

Cubase SX 2
Sedan ”semi-masterar” jag hela låten med Cubases multibandskompressor för att få till det sista lilla innan den ska masteras professionellt.

Jag blev mycket nöjd med albumet och fick kommentarer som ”Va? Har du gjort den där låten i Reason? Det hörs ju inte!”. Till saken hör att Reason fått ett oförtjänt ryckte att låta just ”Reason”. Jag håller absolut inte med. I rätt händer kan man få Reason att låta precis hur som helst i de mest skilda musikgenres. Precis som vilken hårdvarustudio som helst!

Nu har Reason precis släppts som version 6.5, men mer om detta i nästa avsnitt av denna blogg!

Inga kommentarer: