I september 2009 händer någonting
mycket speciellt! Propellerhead släpper ett helt nytt musikprogram,
Record 1.0! Vad är det som är så fantastiskt med det då?? Jo, för
första gången släpper ”Propparna” ett musikprogram med
audioinspelning! Upplägget är i stort sett identiskt med Reason
(som nu är uppe i version 4.0) men med en helt ny sequencerdel (som
nu även hanterar audiospår) och ett nytt mixerbord (mer om detta
senare). Record innehåller dock inte de synthar och effekter som
Reason gör, utan har ett lite mer begränsat urval. Dock har man
slängt in ett gäng Line 6-pluggar för
gitarr/bas-förstärkarsimulering.
Record/Reason |
Men nu kommer vi till det fina med
kråksången! Om man även har Reson installerat på sin dator
(vilket jag naturligtvis hade) så kan man öppna alla Reasons
instrument och effekter i Record!!! En helt sömlös integrering
faktiskt. Record blir som ett upphottat Reason med audioinspelning.
Fatta vilket lyft det blev!
Mixerbordet i Record är värt att
nämnas lite extra. När man i Reason ”bara” hade de separata
14-kanalsmodulerna att tillgå, är mixern i Record en integrerad del
av programmet och det är endast datorns kapacitet som begränsar
antalet kanaler. Mixern är modulerad efter SSL 9000k-bordet med dess
kanalstrippar och klassiska master bus kompressor. Avancerade
routing-möjligheter med på vippen till obegränsade sends/inserts
och ett underbart EQ. Allt man kan behöva och mer där till.
SSL 9000k IRL |
SSL 9000k IRR :) |
Året därpå introduceras Reason 5.0
och Record 1.5. Jag uppdaterar naturligtvis på en gång!! Förutom
en massa småförbättringar i bägge programmen har ett par nya
funktioner och moduler dykt upp. Alla instrumentmoduler som spelar
upp samplingar kan nu även hantera ”live sampling”. I stället
för att ladda in en ljudfil från hårddisken trycker du på
samplingsknappen och programmet sätter igång att sampla från den
angivna ljudingången. Du kan snabbt redigera samplingen tills du är
nöjd och vipps ligger ljudet i instrumentet. Mycket bra!
Vidare kan du nu i sequencern arrangera
i någonting som kallas för ”Blocks”. Du markerar ett låtavsnitt
som ett block och kallar det tex. ”Refräng”. Du kan sedan stoppa
in detta block där du ska ha refrängerna i låten. Alla ändringar
du gör i orginalblocket följer med till de andra. Sedan kan du gå
in i de enskilda refrängblocken och göra individuella variationer.
Praktiskt.
Klossar |
Ett gäng nya moduler har dykt upp i
Reason också. Kong Drum Designer, en avancerad modulär trummaskin
med fantastiska möjligheter. Du kan skapa dina trumljud från
samplingar, loopar, fysisk modellering, analogsyntes modellering
eller en kombination av alla dessa. Vidare kan du plugga in effekter,
kompressorer och så vidare. Allt detta per trumkanal och utan att
behöva gå utanför Kong.
Kungen |
Neptune är en tonhöjdsjusterare och
röstsynth a´la Autotune, fast i mitt tycke mycket bättre och mer
avancerad. En mycket användbar burk. Du kan få den att justera
tonhöjden (på falsksång tex.) enligt en förutbestämd skala, och
eller enligt de MIDI-noter du skickar in i den. Vidare kan du helt
och hållet köra den som en röstsynth där den helt spelar upp
sången efter vad du spelar. Du kan göra schyssta stämmor eller
körer genom att bara skicka in ackord via MIDI.
Neptune |
Dr Octo Rex är en utveckling av den
gamla Dr Rex som ju spelar upp REX-loopar (se tidigare blogginlägg).
Skillnaden är att nu kan du ladda den med åtta olika loopar och
växla mellan dem lite som du vill. Vidare är nu ”slice”-hanteringen
mycket mer avancerad och du har bättre kontroll över de
individuella delarna i loopen. En klar förbättring.
The Doktor |
En annan aspekt av Reason/Record som
jag inte nämnt ännu är deras supersmidiga möjligheter till
automation. I de nyaste versionerna har det till blivit ännu
smidigare med införandet av ”lanes” i sequencern. Varje spår
kan ha flera olika ”körbanor” parallellt. Multipla versioner av
midinoter och eller rena automationsbanor.. I Reason/Record kan du
automatisera i stort sett vad som helst. Finns det en regel eller en
ratt på manicken så kan du automatisera den. Klicka bara på den
och välj ”Edit Automation” så skapas den en egen ”Automation
Lane” för denna parameter i sequencern. Sedan är det bara att
trycka på inspelning och skruva på för allt vad du är värd.
Lite "lanes" och automatisering |
Sedan går man in i sequencern och
finlirar automationskurvorna. Det går ju naturligtvis lika bra att
rita automationen manuellt om man föredrar det. Eller med selleri..
fast det blir ju inte samma sak..
I nästa avdelning av denna serie
kommer vi till någonting helt nytt och spännande i min lilla värld
med Reason.. Nämligen RE!!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar