Proclaimer: Följande text är väldigt nördigt inriktat på en speciell del av verkligheten som innefattar elektroniska instrument, datorer, blandad mjukvara och speciellt en massa uttryck som kanske inte alla kan förstå på en gång.. Det gör ingenting. Wikipedia is the shit.. :)
Mitt intresse för elektronisk musik
tog sin början någon gång under det tidiga 70:talet då jag för
första gången hörde Kraftwerk på min lilla transistorradio. Jag
började läsa på om synthesizers och byggde en egen tongenerator
med hjälp av den elektroniklåda jag nyss hade fått. Tonhöjden
bestämdes av spänningen man skickade in och jag spelade på den
genom en hemmasnickrad ”ribbon controller”. Ett tjock
blyertsstreck på ett papper som ändrade det elektriska motståndet
(och således då tonhöjden) beroende på var man kortslöt det
någonstans. Jag utvecklade sedan tongeneratorn till en simpel
elektronisk percussionmanick där jag lät kondensatorer ladda ur sig
över olika fasta motstånd. Det lät lite som det klassiska soundet
hos Simmonstrummorna.. Lite ”Pjiiioooouu”. Man spelade genom att
slå på metallplattor (inte sådana inspelningar med gitarrer på) med stickor (sådana man stickar med alltså.. och JA jag hade norpat dem från min farmor)
som var anslutna till manicken med sladdar. Lite Kraftwerk-inspirerat
(fast det visste jag ju inte då). Jag nådde inga direkta
musikaliska höjder med mitt experimenterade på den här tiden så
intresset falnade en smula under några år.
|
Precis en sån här var det.. (fast utan klistermärke) | |
|
Elektroniklådan! |
När vi närmade oss det glada 80:talet
och jag började lära mig programmera datorer (jag tror det var 1979
faktiskt) på en ABC-80 så märkte jag att jag faktiskt kunde få
den att låta! Den hade faktiskt ett SN76477-chip (Texas Instrument).
Nu var ljudmöjligheterna i och för sig väldigt begränsade men den
lät ju i alla fall. Happy, happy, joy, joy!! När jag senare köpte
min första egna hemdator, en ZX80 så var det med en sorgblandad
glädje. Den hade ju inget ljudchip!!! Men skam den som ger sig.
Redan med dess uppföljare (ZX81) lyckades jag med lite listig
maskinkodsprogrammering, en sladd från dess kassettutgång (ja det
var så man sparade sina program på den tiden) kopplad till en
förstärkare, lyckades jag även få denna manick att låta. Kanske
inte speciellt bra, men genom att flippa en bit (Uttalas då bitt och betyder 1 eller 0.. eller på eller av om det förtydligar det hela?) på kassettinterfacet
med olika frekvenser fick jag till toner även ur den här burken.
Lite senare köpte jag faktiskt ett
ljudkort till den lilla datorn. Den hade ett AY-3-8910-chip (General
Instruments) och lät ju så klart helt fantastiskt i jämförelse.
3-stämmiga melodier och fin-fina explosionsljud ljöd i mitt
pojkrum.
|
ABC-80 |
|
ZX80 |
|
ZX81 |
Nu började det hända saker på
riktigt. Jag hade naturligtvis inte råd att köpa mig någon egen
synth, men det hindrade inte mig och en kompis att starta ett eget
synthband!! Vi åkte helt enkelt till musikaffären och stod och
”skrev” låtar (läs: pillade på alla synthar de hade) tills vi
blev utslängda! Vi döpte mycket passande bandet till Access 7
(gissa från vilken film??) och lekte med fina grejor som Roland
Jupiter-8 och TR-808.. Det var tider det! Dock blev det ju lite svårt
att upprätthålla bandet på grund av bristen på egna instrument,
så vi lade ned det efter en tid. (dock lyckades vi skapa en liten
snackis på orten då vi sprayade strategiskt placerade ”taggar”
med bandlogotypen i närområdet. Den var skitsnygg om jag får
minnas rätt... ).
|
Jupiter-9 (nä jag bara skojade.. 8 såklart) |
|
TR-808 (legendarisk koskälla har den) |
Hur det nu gick till vet jag inte
riktigt (måste väl ha feriejobbat eller nått) så fick jag i alla
fall tillgång till lite cash en dag. Vad gjorde jag då? Jag köpte
mig en TR-606.. En Drumatix (eller: Dumma Trix som den så fint också
kallas).. Men det var ju inget kul med BARA en trummaskin ju. Så jag
och en annan kompis gick ihop och köpte en Korg Poly-800 (synth) och
en Roland TR-707 (trummaskin). Vi synkade Polyns begränsade lilla
sequencer mot 707:an via MIDI, och sedan 606:an mot 707:an via
DIN-synk. Vi hade ingen dator med MIDI på den tiden så detta var
vad vi hade att jobba med. Inspelning skedde på följande sätt:
Trummor på den ena stereokanalen i kassettdäcket, och synthen i den
andra. Sedan flyttade vi kassetten till ett annat kassettdäck där
vi spelade upp allt i mono till det första däckets ena kanal, och
ett manuellt synthpålägg på den andra. Detta upprepades ett par
gånger tills man knappt kunde höra de första påläggen.. :) Allt
fick naturligtvis mixas ned i mono när det var klart! Fantastiskt
att vi kunde vara så nöjda med slutresultatet allt brus till trots.
(Jag hade en talsyntheziser till min dåvarande ZX Spectrum som vi
använde ibland.. Den hörs knappt!)
|
TR-606 (Dumma Trix) |
|
Sinclair ZX Spectrum |
|
Ett enastående exemplar av en Poly.800 |
|
Den fina TR-707 |
Nu tog vi oss i kragen och köpte oss
en 4-kanalig kassettporta! (En Tascam tror jag det var). Här kunde
vi ju plötsligen spela in flera separata kanaler samtidigt..
Otroligt! Man kunde ju även bounca dom internt utan jättemycket
förluster i ljudkvalité. Men det bästa var ju att vi kunde ha ett
separat synkspår! TR-707:an har ju tape sync! Vi spelade helt enkelt
in synksignalen på ett separat spår i den första tagningen och lät
707:an synka de andra maskinerna hädanefter.. (fram tills dess att
vi spelade över synkspåret med en sista påläggning). Vilka
möjligheter!!!
Vi har nu nått fram till den tiden då
datorer började göra ett större och större inslag i mitt
musikskapande. Under en period provade jag med ett MIDI-interface
till min ZX Spectrum (48K) men det var lite för begränsat. Jag
skaffade mig en ZX Spectrum 128 som ju hade ett inbyggt
MIDI-interface.. Men om jag inte missminner mig var det bara MIDI-ut,
så man kunde ju inte spela in någonting. Dåligt! (dessutom fick
jag löda MIDI-sladden själv då det inte fanns några att köpa i
Sverige). Jag testade att skriva lite egna sequencerprogram på
128:an men tiden tog slut då jag skulle rycka in i lumpen (1985).
|
Sinclair ZX Spectrum 128K (och Ja, kylflänsen till höger ÄR fysiskt ansluten till spänningsregulatorn) |
Lagom tills dess att jag muckade ett
drygt år senare hade vi i alla fall lyckats uppdatera synthparken
med en Korg DW-6000 och gjorde några roliga inspelningar med den..
Då var det ju naturligtvis dags för min polare att rycka in i det
militära och dessvärre förlorade vi kontakten efter hans
tjänstgöring.
|
Korg DW-6000 |
Efter min tid som ”flottör”
återgick jag nu till verkligheten och började jobba som
servicetekniker på Beckman Innovation AB.. (Generalagent för
Sinclair i Sverige. Kanske någon kan se den tidigare kopplingen?)
Härigenom fick jag nu också komma i kontakt med Ataris ST-maskiner.
De lockade väldigt mycket genom att ha både MIDI-in och ut.. Sagt
och gjort jag skaffade mig en Atari ST 512 och uppgraderade
synthparken med en Korg PS-707 och en Roland MT-32. Jag passade även
på att köpa en biffigare 4-kanalare och en MIDI->tape sync-burk
eftersom 707:an hade omvandlats till kontanter i en tidigare
transaktion.
|
ST-512 |
|
PS-707 |
|
Emmtee Trettitvåå | |
På Atarin gick mitt musikskapande
igenom en flora av flera olika mjukvaror. Det började med att jag
använde C-labs Notator. Sedan gick jag steget upp till Steinberg Pro
24, vidare via Steinberg Cubit till det som som senare utvecklades
till Steinberg Cubase. Parallellt köpte jag även på mig en Waldorf
Microwave och en Roland SM-760 samt en Roland D-110.. :) Roliga
manicker alla. Under samma period gick jag även ifrån Atari 512:an
till en 1040 och hann faktiskt med en Mega ST-2 också... Way to go! Jag gav mig även på att försöka mig på att koda program för att editera ljud i mina syntar genom Atarin. Jag blev nästan klar med en editor till Microwaven innan en incident involverande kaffe på disketter gjorde att jag var tvungen att överge det projektet.. helt..typ..
|
Notator |
|
Pro 24 |
|
Cubit |
|
Cubase |
|
Waldorf Microwave.. (inte en Whirlpool) |
|
|
Roland D-110 |
|
Roland S-760 sampler som har.... |
|
.. en videoutgång för skärm... och dessutom en mus!!!
(eller rättare sagt.. det var options som jag såklart köpte) |
|
ST-1040 (eller hur Anders?) |
|
Atari Mega ST-2 |
(Här finns ju såklart ett parallellt sidospår där jag leker med min Amiga 500 också, men den fick inte lika stor betydelse i mitt musikliv så det slipper ni läsa om)
Nu är vi ju i slutet av 80:talet och
jag spar 1990-2012 till nästa del av denna installation.. :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar