onsdag 17 november 2010

Källkritik, skepticism, hjärnspöken och vetenskap

Nu har jag fått en galen idé!
Jag har på den senaste tiden blivit varse att det finns åsikter om att den skeptiska rörelsen i Sverige behöver påfyllning av mer ungt blod. Själv har jag ju bara blivit varse om dess existens överhuvudtaget för sex år sedan (blott 39 år ung). Som gammal scoutledare vet jag av egen erfarenhet att man kan göra fantastiska saker genom att inspirera ungdomar till sunda värderingar och en naturnära världsbild. Här föddes fröet till min idé. Jag vill helt enkelt göra en föreläsning för högstadieelever.. Galet va?

Jag har ingen aning om hur det ska gå till att lyckas komma in in skolorna med min föreläsning, men det får tänka jag ta när det blir dags kanske. Just nu sitter jag och knepar och knåpar på innehållet till den 45:a med rast som jag ser framför mig. De ämnen jag vill belysa är källkritik, skepticism, hjärnspöken och vetenskap (ungefär i den ordningen). Dessa områden överlappar ju på ett naturligt sätt och gör det lätt att enkelt glida mellan dem. Koncept, röd tråd och innehåll i varje område har jag redan skissat upp. Kombinationen av att kanske kunna få använda min erfarenhet av pedagogik, arbete med ungdomar och samtidigt min kunskap inom nämnda områden får mig att rysa av vällust och skräck! Precis som det ska vara!!

Beröm och/eller kritik mottages med tacksamhet och/eller skepticism!

6 kommentarer:

bobokrull sa...

Jag tycker det verkar som en jättebra ide, men eftersom det handlar om ungdomar så är det nog viktigt att föredraget innehåller lite humor också, blir det för mycket snack om logiska felslut och Divisionsfelslut så kommer nog inte många orka lyssna.

hoppas du går vidare, hade själv gärna gjort det om jag inte hade varit så dålig på att argumentera. :)

Krister Hessling sa...

Bobo!

Humor är en självklar del av min presentation... Jag missade att skriva det eftersom det var så självskrivet.. Själv använt mycket humor och ironi i mina kurser genom åren, så jag vet hur man håller en publik.. (sade jag att jag är artist också??)

Technicolor sa...

Satan vad bra!

Se till att det faktiskt blir av! Om du vill få en förening i ryggen kanske du kan snacka med VoF, lär vara betydligt lättare än om man vill dyka in som privatperson. Tänker, typ, skolinformatör från RFSL, fast VoF.

Skulle det bli av så kan jag kanske också ställa upp. Om jag kommer över min högstadieelevsfobi.

Anonym sa...

Grymt!

ElecTinker sa...

Jag hoppas du verkligen genomför denna idé nu och jag önskar dig all lycka!

Du vill säkert ha lite tips så jag kom på ett iaf.

Jag tror du ska fokusera mest på hjärnspöken under denna föreläsning av den enkla anledningen att vi har nog alla råkat ut för dem minst en gång i våra liv, så vi kan alla relatera till det. Sen är det ett bra sätt att aktivera publiken genom att visa bilder och fråga vad dom ser, osv.
Om du har möjlighet kan du spela upp ett musikstycke baklänges och sedan fråga vad dom hörde. Förmodligen inget, säg sedan vad dom ska lyssna efter och spela upp samma musikstycke igen och fråga igen vad dom hörde. Förhoppningsvis hörde dom det du sa att dom skulle höra!

Detta fenomen kallas pareidoli och kan läsas mer om här http://en.wikipedia.org/wiki/Pareidolia (hittade ingen bra svensk sida)

Kort och gott håll föredraget roligt och lärorikt utan att det blir akademiskt och "torrt" så ska du se att det går hem. :)

Ha det!

en annan del av mig... sa...

Väntar med spänning på resultatet!
Det VET du!!!!
Kram!